APRS-träff på SSAs årsmöte i Göteborg

Här kan vi skriva om alla kommande aktiviteter (samband, träffar, etc.)

APRS-träff på SSAs årsmöte i Göteborg

Inläggav SM6JOC » lör 14 nov 2009, 22:30

Lördagen den 17 april 2010 blir det en APRS-träff.

Det blir precis efter lunchen, klockan 13:00, på Scandic Hotell.

För mer info se www.ssa2010.nu
SM6JOC Björn
APRS-funktionär SSA
Göteborg - JO57XS
Användarvisningsbild
SM6JOC
Site Admin

Re: APRS-träff på SSAs årsmöte i Göteborg

Inläggav SM4WWO » tor 04 feb 2010, 14:11

Funderar på att åka ner till årsmötet, men jag tycker att 50 minuter aprs-träff är lite väl kort för 100 mils resa t&r?

Får fundera ett tag till som sagt.
73 de Robban SM4WWO
SM4WWO
Moderator

Inläggav SM6VTT » fre 05 feb 2010, 00:03

Hmmm.... det är nog svårt som det är att hinna med allt, det hade varit ännu värre om varje möte var 2 timmar... :)

Jag ser redan nu att det krockar med ett annat möte som jag skulle vilja gå på... jaja..
73 de Fredrik SM6VTT
Användarvisningsbild
SM6VTT
Moderator

Inläggav SM6JOC » fre 05 feb 2010, 19:01

SM4WWO skrev:Funderar på att åka ner till årsmötet, men jag tycker att 50 minuter aprs-träff är lite väl kort för 100 mils resa t&r?

Får fundera ett tag till som sagt.

Det är så många som vill ha möten och vi vill även ha flera föredrag. På APRS-mötet vid SSAs årsmöte brukar vi ju försöka att ta upp frågor som har riksintresse. Men det finns ju så mycket annat du kan åka ner till årsmötet för. Utställningen och alla andra föredrag kanske kan locka.
SM6JOC Björn
APRS-funktionär SSA
Göteborg - JO57XS
Användarvisningsbild
SM6JOC
Site Admin

Inläggav SM6VTT » lör 06 feb 2010, 03:25

Finns väl inget hinder att dom som är intresserade att prata längre gör det någon annanstans..
73 de Fredrik SM6VTT
Användarvisningsbild
SM6VTT
Moderator

Inläggav SM6JOC » lör 06 feb 2010, 10:31

SM6VTT skrev:Finns väl inget hinder att dom som är intresserade att prata längre gör det någon annanstans..

Precis, det går nog alltid att lösa. Även om det inte kan ske under så ordnade former som i ett konferensrum med storbildsskärmar mm.

Det finns flera platser på hotellet där man skulle kunna sitta (och stå) för ett snack.
SM6JOC Björn
APRS-funktionär SSA
Göteborg - JO57XS
Användarvisningsbild
SM6JOC
Site Admin

Inläggav SM4UNJ » sön 07 mar 2010, 12:42

FInns det någon agenda för mötet? Om så mycket som möjligt skall klämmas in under 50 minuter är det av största vikt att det är väl planerat. En annan tanke är hur vi behandlar noviser som kommer till mötet i hopp om att bli inspirerade av att komma igång. För dessa är wide-inställningar och IARU-rekommendationer inte det mest elementära...

Väl mött i Göteborg!
//Magnus SM4UNJ (-7/-9)
SM4UNJ

Inläggav SM6JOC » mån 08 mar 2010, 23:33

SM4UNJ skrev:FInns det någon agenda för mötet? Om så mycket som möjligt skall klämmas in under 50 minuter är det av största vikt att det är väl planerat.

Förslag mottages tacksamt på punkter till en agenda.

Det som jag främst har tänkt att ta upp är att vi måste jobba på för att få igenom rekommendationerna till alla digiägare.
Samt lite av de förslag som dykt upp här på forumet som SSIDn och lämplig statustext på digisar.

SM4UNJ skrev:En annan tanke är hur vi behandlar noviser som kommer till mötet i hopp om att bli inspirerade av att komma igång. För dessa är wide-inställningar och IARU-rekommendationer inte det mest elementära...

Tyvärr kan dessa noviser nog bara sitta och bli som stora frågetecken på mötet. Jag anser att det är viktigare att vi som är aktiva kan ha ett möte som kan hjälpa oss att utveckla APRS-verksamheten.

För noviser är det med stor sannolikhet bättre om vi kunde ha möten ute i de olika distrikten och på klubbar. Då blir det mer lockande och man kan kanske köra demonstrationer och annat som lockar bättre. Kanske man då kan lägga några timmar per sådan träff.

Ett alternativ är om vi kunde få ihop ett gäng som kan tänka sig att visa APRS på själva utställningen. Jag vet att detta var uppskattat på andra årsmöten.
Hur manga kan och vill ställa upp? Kan dessa komma överrens och fixa någon lämplig utrustning att visa så ska jag se till att fixa fram bord.
SM6JOC Björn
APRS-funktionär SSA
Göteborg - JO57XS
Användarvisningsbild
SM6JOC
Site Admin

Inläggav SM3XLY » tor 18 mar 2010, 00:56

Med risk nu för att jag kastar in en igelkott i ballongbutiken kanske vi kan ta en diskussion om statusrate på våra beacons?

Är det intressant att tala om vad man har för laddningsspänning i sin bil och vad man har för temperatur i apparatlådan till sin tracker? Jag som kör Kenwood får upp detta i displayen nästan hela tiden. Helt ok med en spänning eller temperatövervakning på en digipeater en gång i halvtimmen/timmen men varje halvminut/minut från en "vanlig" biltracker?
Användarvisningsbild
SM3XLY

Inläggav SM6JOC » tor 18 mar 2010, 22:26

SM3XLY skrev:Med risk nu för att jag kastar in en igelkott i ballongbutiken kanske vi kan ta en diskussion om statusrate på våra beacons?

Är det intressant att tala om vad man har för laddningsspänning i sin bil och vad man har för temperatur i apparatlådan till sin tracker? Jag som kör Kenwood får upp detta i displayen nästan hela tiden. Helt ok med en spänning eller temperatövervakning på en digipeater en gång i halvtimmen/timmen men varje halvminut/minut från en "vanlig" biltracker?

Helt ok. Ballongerna höll..... i alla fall mina :)

Visst kan en diskussion om statusrate vara bra. Men liksom du har jag svårt att förstå varför man ska skicka med info om laddspänning, temperatur och annat verkar tokdumt. För mig är det ointressant att veta laddspänningen i någon annans bil.

Finns det några fler idéer på vad vi kan diskudera på mötet.
SM6JOC Björn
APRS-funktionär SSA
Göteborg - JO57XS
Användarvisningsbild
SM6JOC
Site Admin

Nästa

Återgå till Kommande aktiviteter